Google Analytics dashboard

Het Google Analytics dashboard vertelt je via overzichtelijke statistieken hoeveel bezoekers jouw website heeft en welke onderdelen interessant gevonden worden. Dat is natuurlijk erg handig, want je kunt jouw website daarop inrichten, zodat je meer omzet kunt genereren.

Wij vertellen jou in deze handleiding iets meer over de basisonderdelen van het dashboard, zodat je snel aan de slag kunt met het inzien van jouw statistieken.

Hoe werkt het Google Analytics dashboard?

Analytics homeIn het blogbericht Google Analytics aanmaken, instellen en koppelen voor WordPress hebben we je al een korte introductie gegeven hoe je een account aanmaakt en deze koppelt aan jouw website.

De eerste stap is inloggen op jouw Google Analytics account.

Op de overzichtspagina vind je een aantal interessante statistieken. Je ziet er onder meer het aantal gebruikers dat je website heeft bezocht de afgelopen dagen, het aantal actieve gebruikers op dat moment, waar de gebruikers zich bevinden, hoeveel bezoekers de website hebben bekeken en welke pagina’s het meest bezocht zijn.

Realtime

Onder het kopje ‘Realtime’ vind je de statistieken van dit moment. Dit is vooral een leuke en interessante pagina wanneer je bijvoorbeeld net een campagne hebt gelanceerd. Je ziet direct waar je bezoekers zich geografisch bevinden en welke pagina ze op dat moment op jouw website bezoeken.

Analytics realtime

Doelgroep

Onder het kopje ‘Doelgroep’ vind je de statistieken die bijhouden hoeveel bezoekers de website heeft en hoeveel daarvan nieuwe of terugkerende bezoekers zijn. Ook vind je interessante informatie terug over hoe lang zij een pagina bekijken en waar zij vandaan komen (geografisch gezien). Wordt de website veel op mobiel bekeken of toch meer via de desktop? En wat voor een besturingssysteem wordt er veel gebruikt?

Door deze statistieken goed te bestuderen, kun je beter inschatten of je website bijvoorbeeld responsive moet zijn in het geval je voornamelijk mobiele bezoekers hebt. En of je website wel goed functioneert in de browser die gebruikt wordt. Als je website slecht wordt weergegeven op een smartphone dan kunnen deze statistieken verklaren waarom een bezoeker is afgehaakt, zonder een bestelling te plaatsen.

Demografie en interesses

Demografie en interessegegevens leveren informatie over de leeftijd en het geslacht van de gebruikers, evenals de interesses die ze laten blijken via hun online reis- en aankoopactiviteiten.

Je kunt deze opties inschakelen en via ‘Analytics’ de demografische gegevens en interessegegevens laten verzamelen. Met deze gegevens kun je marketingcampagnes starten en deze segmenteren op jouw doelgroep. Wordt jouw website bijvoorbeeld veel bekeken door vrouwen van 30 tot 40 jaar, dan kun je op basis daarvan een passende campagne starten voor deze doelgroep.

Acquisitie

Onder ‘Acquisitie’ vind je statistieken zoals organisch en betaald verkeer. Heb je een AdWords campagne lopen en komt er weinig tot geen verkeer via deze campagne binnen, terwijl er wel veel verkeer binnenkomt via de sociale kanalen? Dan is het verstandig om meer de focus op sociale media te leggen, in plaats van een AdWords campagne.

AdWords

Onder acquisitie zie je de sub-optie ‘AdWords’ staan. Via de onderliggende pagina’s kun je meer details ontdekken over campagnes die momenteel lopen. Zo kun je per campagne, advertentiegroep, advertentie en zelfs op keyword-niveau ontdekken wat de resultaten zijn qua gedrag. Zo kun je op micro-niveau naar je campagne kijken en deze continu bijstellen op basis van de resultaten.

Gedrag

De rapporten onder het kopje ‘Gedrag’ vertellen je meer over de content van jouw website. Welke pagina’s worden er het meeste bekeken? Hoe lang wordt de pagina bekeken? En wat is het bounce percentage* van de pagina? Ook wordt er getoond wat de laadsnelheid is. Hoe lager de laadtijd, hoe beter de website geïndexeerd wordt.

*Het bounce percentage is een sessie waarbij slechts één pagina wordt geladen, waarna de bezoeker afhaakt en de website verlaat.

Hulp nodig van een van onze hosting gurus?

Heb je nu antwoord nodig op een dringende vraag of hulp nodig van onze support? Onze hosting specialisten staan maar al te graag voor je klaar!

Customer Support Team

Onze klantenservice is op dit moment gesloten. We zijn weer open op de eerstvolgende werkdag om 08:30 uur

Of neem een kijkje in onze 'stap-voor-stap' support handleidingen.

Bekijk support artikelen
This site is registered on wpml.org as a development site.